lördag 13 september 2014

Hur måla påslakan?

Klipp ut över- och undersida i lakanstyg. Använd lakanstygets hela bredd och klipp ut på längden  2,10 m.

Bearbeta och montera motivet klart innan du syr ihop lakanet till ett påslakan.


 

  1. Skissa dina idéer. Ovanstående motiv är från Tove Janssons bok. Det är Cedric från mumindalen.

  2. En annan idé jag förverkligat är ett paketkort. 

  3. Stilisera bilden om det behövs. 

  4.  Testa tekniker, lämpar sig tygtryck, målning med pensel, behöver du spraya med fixativspruta, behövs schabloner?

  5. Jag brukar förstora bilden med overhead projektor om en finns att tillgå. 

    Andra sätt är att använda förstoringstekniker eller bara rita bilden med frihand på stora papper.

    När bilden är förstorad, brukar jag stärka den med tjock svart tusch. Jag använder den sedan som mönster under påslakanet och målar igenom.

  6. Om mitt bottentyg är mörkt eller motivet annorlunda klipper jag ut stora delar av teckningen och använder dem som hjälpmönster. Om tyget inte är stort har vi ritat igenom med hjälp av fönster om det är ljust ute.

    'Ibland använder jag tygkrita eller tygtusch för konturerna. Markeringstusch kan vara bra om man inte vill att den syns senare. Den markeringstusch jag har försvinner inom tre dygn.



Här får du se vad mina elever i grundskolan gjort

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar