torsdag 3 november 2016

Hur virka mattor och korgar av resttyger och gamla kläder?


Jag har valt mest använda trikåkläder, för jag tycker om hur de känns mot handen när jag virkar, men vävda tyger går också bra.


Största problemet för nybörjare brukar vara att få den runda formen. Öka regelbundet de första varven, därefter t ex vid klockan 3, 6, 9 och 12. Om arbetet börjar bilda vågor så lönar det sig inte att öka! Ta upp ett varva eller rvå och ha paus med ökningen. Om den däremot blir lite spänd kanske du glömt att öka.

Använda trikåplagg

Jag startar med att städa garderoben och söka nötta trikåkläder. Det är ett ekologiskt val och det känns bra att gamla kläder får ett nytt liv.

Klippning av matt trasor 

Nu är detr dags att börja klippa matt trasor. Om jag behöver trasor för städning brukar jag klippa ärmar och halshål skilt innan jag börjar. Man kan klippa runt, men jag tycker att det dammar onödigt och töjer för mycket. Jag klipper upp och ner på plagget.




 

Virkad trasmatta



  • Lägg 5 luftmaskor [löpögla, luftmaska] och foga ihop till en ring med en smygmaska (sm).
  • Virka fasta maskor (fm). Foga ihop varje varv med en smygmaska och börja följande varv (v) med en luftmaska (lm).
  • v 1 virka 2 fm i varje lm
  • v 2 virka en fm i varje fm
  • v 3 öka under följande varv klockan 3, 6, 9 och 12. Om du har svårt att hålla reda på när du ska öka, markera t ex klockan 12 med en säkerhetsnål.
  • Färgbyte
  • Virka en smygmaska med föregående färg. Ta nu tråd och dra den bubbel igenom luftmaskan. Virka några m med dubbeltriss så att föregående färg blir emellan maskorna.
  • Om kanterna börjar bilda en skål så behöver du öka 6 ggr på ett varv.
  • Stretcha även mattan platt och virka sedan en aning lösare.
  • Om maskorna blir för grova när du byter färg så kan du tunna ut mattväven gm att klippa den tunnare.

Korg

När du är nöjd med korgens botten sluta öka och fortsätt virka normalt. Korgens väggar börjar växa. Om inte virka lite spändare. 



Exempel HÄR på virkade mattor och korgar jag gjort av gamla kläder eller resttyger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar