söndag 1 februari 2015

Läroplanen 2016

Finland reviderar sin grundskoleläroplan till 2016. Just nu pågår arbetet med läroplanen i skolorna. Lärarna arbetar mycket i grupper studerar, funderar, diskuterar, blir experter, lär av varandra m m. Arbetet fortgår i en process. Nedan berättar vi om vår läroplansprocess i textilslöjd. Vi söker information, funderar, planerar,  prövar och utvärderar.

Nationella läroplanens tonvikt sätts på:

  1. Förmåga att tänka och lära sig
  2. Kulturell och kommunikativ kompetens
  3. Vardagskompetens
  4. Multilitteracitet
  5. Digitalkompetens
  6. Arbetslivskompetens och entrepenörskap
  7. Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtid 

I vår skola

Efter gemensamma  studier kring läroplanstexten och våra tolkningar i grupp satte lärarna i vår skola huvudvikten på fyra punkter
  • delaktighet
  • integrering
  • ansvar
  • kunskap och visdom

Läroplanens förverkligande i textilslöjden

Vi har tillsammans med eleverna egentligen  börjat med punkt 7; Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtid. Vi har talat mycket om ekologi och sparsamhet med naturresurser (vi lär oss förstå varför vi behöver ta ansvar för naturen och vår konsumtion). Vi har tränat sömnadsteknik, kreativitet  och problemlösning genom att sy fantasiklänningar i grupp, där vi strävat till att återanvända så mycket som möjligt. Vill du läsa mer om pedagogiska planen och hur klänningarna blev till? Klicka på länken. Lite till ska vi tala om materialens kretslopp under våren.

Under punkt 6; arbetslivskompetens och entrepenörskap, kommer vi att fundera på olika yrken där slöjdkompetens tar sig uttryck eller behövs. Textilslöjd innehåller mångsidig träning av finmotoriken. Eleverna fick till uppgift att fundera på i vilka yrken motoriska färdigheter behövs. Följ länken så får du läsa vad de svarade. Uppgift: I vilka yrken behövs finmotoriska färdigheter? Vi kommer också att intervjua företagare i branschen.

Under 3; vardagskompetens behandlar vi
konsumtion - planering av garderob, budjet,
jag som konsument - skötsel av garderob, mina kläder, skötsel av kläder, reparation, återbruk,
sömnhygien - tillverkar något till sovrummet

Punkt 5, digitala kompetensen utvecklar vi genom användning av digitala hjälpmedel alltid när vi behöver eller kan.

Exempel kommer senare.


Förmåga att tänka och lära sig




vår personliga inlärning, inlärningsmetoder, psykologi

Multilitteracitet

att läsa mångsidigt; text, fackspråk, bilder, instruktioner,

Kulturell och kommunikativ kompetens

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar