torsdag 6 mars 2014

Hur sy rya?


Du behöver:

Ryanål
Säckväv
Garn
(Linjal och sax)


 Exempel på ryanålar. 
Observera trubbig ända och stort öga.



  1. Börja med att rita motivet du vill sy på ett papper i verklig storlek. Obs. Motivet behöver vara väldigt enkelt. Detaljer kan vara svåra att förverkliga!
  2. Klipp ut säckvävstyget med  minst 3 cm sömsmån.
  3. Rita motivet på tyget med textil- eller blyertspenna. Rita även ut sömsmånen, så att du inte i misstag börjar sy helt i kanten.
  4. Dra sedan ut var 10:e tråd vågrätt (tätare om du råkar ha ett glest tyg). Obs. Tyget på bilden är svängt lodrätt under tiden som var 10:e tråd dras ut för att det kan vara lättare att dra trådarna mot sig själv- men det är förstås smaksak.


5. Sick-sacka tygets kanter.

  


Här demonstrerar jag ryaknuten på Johannas arbete:
Johanna har dragit ut var 10:e tråd. (Obs gör det vågrätt på mönstret).

  1. Ta gärna dubbel tråd. Jag brukar ta 2 x min armlängd och vika den på mitten.
  2. Ofta går det lättare att trä garn på nål om man viker garnändan dubbel och kniper den mellan tumme och pekfinger.
  3. 2. Sy under två trådar till vänster.
 Dra ut så att ändan blir nockans kommande längd, t ex 3cm.
 

3. Gör en båge av tråden ovanför nockan.


 4. Trä igen genom två trådar till vänster.
 5. Spänn.

6. Ett hjälpmedel för att lyckas med att få lika långa nockor är att ta en linjal till hjälp. Vira garnet runt linjalen före du upprepar steg 2-5.







 




Mina arbeten i ryateknik

Titta även hur Julia (åk 7) demonstrerar ryateknik 

Titta så fina ryor mina elever har gjort

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar